Kıymetli Yurttaşlarımız
Değerli Muhtarlarımız

Son zamanlarda muhtarlıklarla ilgili yasa kanun değişikliği çalışmaları Ak Parti ve MHP tarafından çalışması yapılmaktadır.

21 Nisan'da basına yansıyan taslak ile alakalı sizlere 3 dönem muhtarlık görevi icraat etmiş birisi olarak bu taslağın muhtarlık kurumuna faydasını ve zararı anlatmak istiyorum.

Muhtarlık yasasında en dikkat çeken seçim takvimi değişikliği.

Genelde yerel ile birlikte yapılan seçimler ayrılarak Haziran ayının 3. Haftası pazarında yapılması planlanıyor. Bu değişikliği muhtarların kabul etmesi söz konusu değildir.

Nedenleri muhtar yereldir ve yerel seçimlerle belediye başkanı ve meclis üyesi seçimleriyle mecbur birlikte yapılmalıdır. Muhtar siyasilerden bağımsız isimleriyle seçime girerler ve Türkiye’de demokrasinin temel taşıdır.

Siyasiler yerel seçim sürecinde kendi adayları için yapmış oldukları çalışmalarda adaylarına zarar gelmemesi için tüm muhtar adaylara genelde eşit mesafede olurlar.

Seçimlerin ayrılması muhtarlığı siyasi partilerin adayları oluşmasına siyasi seçim çalışmasına yöneltecek, bağımsız muhtar kimliğini ortadan kalkacak sürece götürecektir. Bu güne kadar siyaseten uzak halka hizmet anlayışı siyasi parti kimlikli muhtar profiline dönecektir. Haziran ayı okulların tatil edildiği 1 sonraki haftaya denk gelen seçim Muhtarlık seçimlerinde katılımları yarı yarıya düşürecektir. Demokrasi çoğulcu katılımla gerçekleşen seçimlerdir.

Diğer bahsi geçen yaklaşık 12 madde mevcut şuan muhtarların yapmış olduğu sorumluluklardır. Yılda 2 ödenek fazla verilmesi muhtara artı katmaz muhtarın aylık ödeneği 2400 Tl'dir. Bu yasada ödeneğin ilçe belediyeler tarafında muhtarlara müdür maaşı düzeyinde verilmesi doğru olanıdır. Halkın vergisiyle hizmet veren belediyeler aynı şekilde halkın seçtiği muhtara da ilçe bazında alınan vergiden müdür maaşı kadar ödenek verilmelidir.

Seçimlerin ekonomik faturası ağır olur!
Türkiye'de 50 bin 278 mahalle ve köy muhtarı görev yapmaktadır. 2019 Seçimlerinde muhtarlık seçimleri dahil yerel seçimlerde 194 bin 390 sandık kurulmuştur. Her seçimlerin kendine göre ayrı ayrı yapılması ekonomik olarak ülke ekonomisine yük olmaktadır. Sandıkların kurulması, nakliyesi, görev yapacak kişilere ek görev ücreti yatırılması gibi bunlar örnek gösterilebilir.

Birleşik oy pusulası ve yeterlilik şartı doğru karardır!
Muhtarlık seçimleri artık birleşik oy pusulası ve adaylık başvurusu ilçe seçim kuruluna 3 ay önceden yapılarak adaylaşacaklar. Seçime son gün kala artık kimse aday olamayacak. Bu düzenleme doğru yapılması gereken çalışmadır. Böylelikle muhtar ve aza isimlerinin ayrı ayrı oy pusulalarına değil, tek oy pusulasında yapılması doğru bir karardır.

Yasa tasarısı üzerinde bizleri asıl talebi yetkidir. Muhtar mahallesindeki her şeyden sorumludur ama yetkisi yoktur. Sokak aydınlatmaları çalışmaz ilgili kurumlara ya şefi ya müdürü aranıp rica minnet yaptırılır. İski, İgdaş, Ayedaş vb. gibi kurumlar sokaklarda kazı yaparlar işlemleri biter kapatılıp yine onarımı için muhtar rica ederek sorunu gidermeye çalışır. Belediyeler; mahallede yeşil alanı imara açar veya plan değişikliği yapar. Kimse muhtara sormaz halkın talebi nedir diye.

Kanun değişikliğinde muhtarların halkına yönelik hangi hizmetleri yapmasını kolaylaştırıyor. Muhtarların halkına daha fazla hizmet vermesi amacıyla, yasa değişikliğinde halkın faydasına olacak hizmetlere göre kanun düzenlenmelidir. Mahallesinde her türlü konudan sorumlu olan muhtar, sokak lambası yanmadığında sokağı kazılıp yapılmadığında, belediyeler yeşili imar açtığında imar değişikliği yaptığında mahalle muhtarlarının buradaki ricaları yerine; yetkisi yaptırımı neler olacak bu çerçevede yasa kanun teklifi hazırlayıp meclise gelmelidir.

Sevgi ve Saygılarımla
Mustafa ARI
Ataşehir Yenişehir Mahallesi Muhtarı
İstanbul Valiliği SYDV Üyesi