Açıklamasında muhtarlığın devletin en temel kamu kurumlarından biri olduğunu ifade eden Mustafa Arı, vatandaşların istek, talep ve şikâyetlerini en hızlı şekilde ilgili kurumlara ulaştıran ilk başvuru noktası olduklarını söyledi.
Mahalle muhtarlarının; kamuya ait alan ve binaların takibi, bozuk yol ve kaldırımların bildirilmesi, parkların durumu, sokak hayvanları, aydınlatma sorunları ve çevre düzeni gibi mahallede yaşanan birçok konunun çözümü için ilgili kurumlarla koordinasyon sağladığını belirten Arı, bu görevlerin vatandaşların yaşam kalitesini doğrudan etkilediğini ifade etti.
Muhtarlık kurumunun köklü bir geçmişe sahip olduğunu hatırlatan Arı, Türkiye'de ilk muhtarlığın 1829 yılında kurulduğunu, günümüzde ise muhtarların her beş yılda bir yapılan mahalli idareler seçimleriyle halk tarafından seçildiğini kaydetti.
"Sorumluluk Var, Yetki Yetersiz"
Mustafa Arı, muhtarların mahallelerde yaşanan sorunların çözümü konusunda önemli sorumluluklar üstlenmelerine rağmen birçok konuda yeterli yasal yetkiye sahip olmadığını dile getirdi. Muhtarların çoğu zaman yalnızca ilgili kurumlarla vatandaş arasında aracılık yapmak durumunda kaldığını belirten Arı, bu durumun kamu hizmetlerinin etkinliğini olumsuz etkilediğini söyledi.
Ayrıca muhtarlıkların ödeneklerinin İçişleri Bakanlığı bünyesinde valiliklerin Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlıkları (YİKOB) aracılığıyla karşılandığını, muhtar ödeneklerinin ise günümüzde asgari ücret seviyesinde bulunduğunu ifade etti.
Yeni Muhtarlık Kanunu Çağrısı
Açıklamasının sonunda muhtarlık kurumunun günümüz koşullarına uygun olarak yeniden düzenlenmesi gerektiğini vurgulayan Mustafa Arı, üniversiteler, hukukçular, anayasa hukuku alanındaki akademisyenler, kamu yöneticileri ve tecrübeli muhtarların katkılarıyla çağın ihtiyaçlarına cevap verecek yeni bir Muhtarlık Kanunu hazırlanmasını önerdi.
Hazırlanacak düzenlemenin Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından yasalaştırılması gerektiğini belirten Arı, böylece vatandaşlara daha hızlı, daha etkin ve daha kaliteli kamu hizmeti sunulmasının önünün açılacağını ifade etti.
Mustafa Arı açıklamasını, "Muhtarlık kurumunun güçlendirilmesi yalnızca muhtarların değil, doğrudan vatandaşlarımızın daha güçlü ve etkin kamu hizmeti almasının da güvencesi olacaktır." sözleriyle tamamladı.