• 17 Aralık 2018, Pazartesi 17:10
SERKANŞİMŞEK

SERKAN ŞİMŞEK

Trans Yağlar Kalp Hastalıklarına Davetiye Çıkarıyor

Günümüzde gelişen teknoloji ve buna bağlı olarak değişen yaşam biçimleri beslenme alışkanlıklarımız üzerinde de etkisini göstermektedir. Temel beslenme ögelerimizin başında gelen yağ tüketimimiz ve tercihlerimiz ise bu konuda büyük önem arz etmekte. İşlenmiş gıdaların pek çoğunda yüksek oranda yer alan trans yağların zararı ise yadsınamayacak boyutlarda.

Trans yağların atar damarları tıkaması ve koroner arter kalp hastalığı riskini arttırması nedeniyle, Dünya Sağlık Örgütü, trans yağların en kısa zamanda ve sürdürülebilir şekilde gıdalardan kaldırılması için eylem planı geliştirmektedir. Çünkü, endüstriyel trans yağlar,gıdalara insan eliyle katılan zararlı bileşiklerdir ve bu yağlar sağlığa olan zararları nedeniyle güvenli gıda listesinden çıkarılmıştır. Trans yağlar dünyada her yıl yarım milyon kişinin ölümüne neden olmaktadır. Türk Kardiyoloji Derneği ve Sağlığa Evet Derneği işbirliği ile “Trans Yağ” Projesi kapsamında da yoğun bir biçimde bilinçlendirme çalışmalarına devam etmektedir.

Trans yağların koroner kalp hastalığı dışında, diyabet, obezite, kanser, kısırlık (ovulasyonun baskılanması), karaciğer fonksiyon bozukluğu, hücre fonksiyon bozukluğu (zar yapısını bozarak), birçok hastalığın kapısını açmaktadır. Alzheimer, parkinson vb gibi hastalıklara sebep olmasıyla ilgili pek çok bilimsel çalışma da mevcut ve annenin beslenme tarzına (trans yağ asitleri tüketimine)bağlı olarak anne sütüne geçtiği kanıtlanmıştır. Kandaki yağ oranını da yükseltmekterek alınan kalori aynı olmasına rağmen vücutta (özellikle karın bölgesi) yağ birikimi ve kilo alımına sebep olmaktadır.

Ne Yapmalıyız?
Bizler bu tür sağlık sorunları ile karşılaşmamak için trans yağ tüketimini en aza indirmeliyiz.
Bisküvi, kek, çikolata, kraker, gofret, cips ve salata sosları gibi etiketinde hidrojenize yağ içerdiği belirtilen gıdaları tüketmemeliyiz. Yağları birden fazla kızartmada kullanmamalıyız.
Kısacası sağlıklı bir yaşam için en az seviyede trans yağ içeren zeytinyağı gibi yağları kullanmalı ve yüksek oranda trans yağ içeren yağları hayatımızdan çıkarmalıyız.
Hidrojenizasyon yöntemiyle üretilen margarin ve diğer katı yağları tüketmekten en kısa zamanda vazgeçmeliyiz.

Pratik Öneriler:

  • Öncelikle marketlerden aldığımız ürünlerde trans yağ yoktur ibaresine özen göstermeliyiz.
  • Margarin yerine doğal sıvı yağı veya tereyağı kullanımını arttırmalıyız.
  • Yemeğe gittiğimiz yerlerde kızartma yerine haşlama veya ızgara yemeliyiz.
  • Kek veya pasta tüketimi yerine sütlü tatlıları tüketmeliyiz.
  • Sağlıklı yağlar arasında olan; zeytinyağı ,balık yağı , omega 3 yağ asitleri içeren
  • besinlerin kullanımını arttırmalıyız.


Gıdalarda ; krema , mayonez, süt tozu yerine süt veya yoğurt kullanımı da , aynı şekilde trans yağ tüketimini azaltarak daha sağlıklı bir yaşam sürmemizde faydalı olacaktır.

Sağlığımız ve sağlıklı nesiller için beslenme alışkanlıklarımızı mutlaka değiştirmeliyiz.

Sağlıcakla kalın...


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


BİYOGRAFİLER

tümü
yukarı çık